In de jaren ’70 maakte wij voor het eerst kennis met de barcode. Sindsdien is de ‘streepjescode’ wereldwijd in gebruik voor artikelen in winkels. Tegenwoordig is de barcode niet meer weg te denken van onze verpakkingen.
Het gebruik van barcodes op producten biedt verschillende voordelen voor de fabrikant, verkoper en consument. Een barcode maakt het mogelijk om snel en efficiƫnt informatie over een product te verzamelen en zorgen voor een nauwkeurige en foutloze registratie van informatie. Het scannen vermindert handmatige gegevensinvoer en zorgt voor een snellere afhandeling.
En toch gaat de barcode, zoals wij deze nu kennen, op den duur verdwijnen. De 2D barcode gaat in 2027 de bekende streepjescode vervangen. Hieronder de voordelen van de nieuwe 2D barcode.
5 voordelen van de 2D barcode
- Meer informatie: 2D barcodes kunnen meer informatie bevatten omdat ze verticaal en horizontaal informatie kunnen opslaan.
- Betere leesbaarheid: 2D barcodes zijn beter leesbaar omdat ze gebruik maken van patroonherkenning in plaats van de traditionele streepjescode. Zelfs als de barcode is beschadigd werkt deze nog goed.
- Mogelijkheid tot tracking: Met 2D barcodes kunnen bedrijven hun producten beter traceren. Dit kan leiden tot efficiƫntere productieprocessen.
- Geschikt voor mobiele apparaten: 2D barcodes kunnen ook worden gelezen met mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Handig voor de consument tijdens het winkelen.
- Marketing instrument: Je kunt er een dynamische URL achter hangen, maar ook een product video tonen. En bijvoorbeeld taal herkenning koppelen om de productinformatie voor de consument in eigen taal te tonen.
2027 is nog ver weg, maar voor de merkfabrikanten is deze wijziging zeer interessant en vergt uiteraard wel de nodige voorbereiding. Als merk kun je veel meer informatie delen en daarmee je merkbeleving verhogen.