February 23, 2023

De bekende streepjescode gaat verdwijnen

In de jaren ’70 maakte wij voor het eerst kennis met de barcode. Sindsdien is de ‘streepjescode’ wereldwijd in gebruik voor artikelen in winkels. Tegenwoordig is de barcode niet meer weg te denken van onze verpakkingen.

Het gebruik van barcodes op producten biedt verschillende voordelen voor de fabrikant, verkoper en consument. Een barcode maakt het mogelijk om snel en efficiënt informatie over een product te verzamelen en zorgen voor een nauwkeurige en foutloze registratie van informatie. Het scannen vermindert handmatige gegevensinvoer en zorgt voor een snellere afhandeling.

En toch gaat de barcode, zoals wij deze nu kennen, op den duur verdwijnen. De 2D barcode gaat in 2027 de bekende streepjescode vervangen. Hieronder de voordelen van de nieuwe 2D barcode.

5 voordelen van de 2D barcode

  • Meer informatie: 2D barcodes kunnen meer informatie bevatten omdat ze verticaal en horizontaal informatie kunnen opslaan.
  • Betere leesbaarheid: 2D barcodes zijn beter leesbaar omdat ze gebruik maken van patroonherkenning in plaats van de traditionele streepjescode. Zelfs als de barcode is beschadigd werkt deze nog goed.
  • Mogelijkheid tot tracking: Met 2D barcodes kunnen bedrijven hun producten beter traceren. Dit kan leiden tot efficiëntere productieprocessen.
  • Geschikt voor mobiele apparaten: 2D barcodes kunnen ook worden gelezen met mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Handig voor de consument tijdens het winkelen.
  • Marketing instrument: Je kunt er een dynamische URL achter hangen, maar ook een product video tonen. En bijvoorbeeld taal herkenning koppelen om de productinformatie voor de consument in eigen taal te tonen.

2027 is nog ver weg, maar voor de merkfabrikanten is deze wijziging zeer interessant en vergt uiteraard wel de nodige voorbereiding. Als merk kun je veel meer informatie delen en daarmee je merkbeleving verhogen.

Neem contact op

Recente updates

Nieuw, nieuwer nieuws

15/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Woensdag 10 november was weer een feestelijke dag in de samenwerking tussen Trioworld Flexoplast en Volkers. Op deze dag werden...

Lees meer
Lees meer

20/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Het Van Gogh Museum en CêlaVíta zijn een partnerschap aangegaan om ‘de nieuwe generatie aardappeleters’ te inspireren en verbinden. De samenwerking is...

Lees meer
Lees meer

10/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

De viering van het 40-jarig bestaan van de EFTA-Benelux valt samen met de vierde editie van de EFTA-Benelux Flexo Awards....

Lees meer
Lees meer

10/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Hoe de feestdagen er dit jaar ook uitzien, Jumbo zorgt ervoor dat deze Kerst in ieder geval thuis weer helemaal...

Lees meer
Lees meer

17/5/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Krapte aan grondstoffen en forse prijsstijgingen De levensmiddelenindustrie kampt met schaarste en hoge prijzen van grondstoffen zoals o.a. koffie, granen, s...

Lees meer
Lees meer

7/1/2022

FLEXO DRUKVORMEN

In Nederland worden per jaar 2 miljard blikjes verkocht. Hiervan belanden er zo’n 150 miljoen in het milieu. Vanwege de...

Lees meer
Lees meer

31/1/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Bedrijven in de voedingssector krijgen vaker de vraag om te garanderen dat hun producten op een sociaal en milieuvriendelijke manier...

Lees meer
Lees meer

14/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

De overheid heeft een vervolg gegeven aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Sinds 2022 geldt de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)...

Lees meer
Lees meer

1/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Nieuwe wettelijke regels per 1 juli 2022 Voor de consument moet het duidelijker worden welk soort brood er echt in...

Lees meer
Lees meer

2/2/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Begin 2023 heeft V-label aangekondigd dat het vegetarisch en vegan logo wordt aangepast.

Lees meer
Lees meer

21/10/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Een verpakking vertelt het verhaal van jouw merk en product. Via de verpakking communiceer je waar het merk voor staat...

Lees meer
Lees meer

5/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Vertellen over de kracht van ons familiebedrijf, op hét kennisplatform voor de verpakkende industrie. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee...

Lees meer
Lees meer

7/3/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Namens de branchevereniging KVGO kwam Dick Naafs mij persoonlijk feliciteren met mijn 25 jaar lidmaatschap.

Lees meer
Lees meer

21/3/2023

FLEXO DRUKVORMEN

De consumentenvraag in de detailhandel van voedingsmiddelen is de afgelopen jaren sterk veranderd. In plaats van alleen maar te letten...

Lees meer
Lees meer

6/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Met trots kondigen wij de opening aan van onze nieuwe vestiging in Rotterdam! Deze uitbreiding markeert een belangrijke mijlpaal in...

Lees meer
Lees meer

7/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Volkers is verheugd om Arla te verwelkomen als hun nieuwste klant en strategische partner. Arla, een toonaangevend zuivelbedrijf, heeft Volkers...

Lees meer
Lees meer

8/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Je kunt er niet meer omheen, Nutri-Score. Vanaf 1 januari 2024 wordt de Nutri-Score ingevoerd als wettelijk aangewezen voedselkeuze logo...

Lees meer
Lees meer

30/1/2025

FLEXO DRUKVORMEN

Wat staat ons te wachten in 2025? Wij delen de vijf belangrijkste trends die de verpakkingsindustrie gaan vormgeven.

Lees meer
Lees meer