In de jaren ’70 maakte wij voor het eerst kennis met de barcode. Sindsdien is de ‘streepjescode’ wereldwijd in gebruik voor artikelen in winkels. Tegenwoordig is de barcode niet meer weg te denken van onze verpakkingen.
Het gebruik van barcodes op producten biedt verschillende voordelen voor de fabrikant, verkoper en consument. Een barcode maakt het mogelijk om snel en efficiënt informatie over een product te verzamelen en zorgen voor een nauwkeurige en foutloze registratie van informatie. Het scannen vermindert handmatige gegevensinvoer en zorgt voor een snellere afhandeling.
En toch gaat de barcode, zoals wij deze nu kennen, op den duur verdwijnen. De 2D barcode gaat in 2027 de bekende streepjescode vervangen. Hieronder de voordelen van de nieuwe 2D barcode.
2027 is nog ver weg, maar voor de merkfabrikanten is deze wijziging zeer interessant en vergt uiteraard wel de nodige voorbereiding. Als merk kun je veel meer informatie delen en daarmee je merkbeleving verhogen.