De consumentenvraag in de detailhandel van voedingsmiddelen is de afgelopen jaren sterk veranderd. In plaats van alleen maar te letten op prijs en kwaliteit van voedselproducten, zijn consumenten nu meer geïnteresseerd in aspecten, zoals duurzaamheid, gezondheid en gemak.
Als gevolg hiervan moeten speciaalzaken en supermarkten hun aanpak veranderen om aan deze vraag te voldoen. Creativiteit wordt steeds belangrijker om consumenten te blijven aantrekken en aan te spreken.
Welke trends zien wij?
- Duurzaam en/of biologische producten
Consumenten hechten steeds meer waarde aan het milieu en willen hun ecologische voetafdruk verkleinen. De nadruk ligt hierbij steeds meer op lokaal, ambachtelijk en duurzaam geproduceerd voedsel.
- Meer gemak
Mensen zijn drukker dan ooit. Daarom zijn ze bereid om te betalen voor tijdwinst. Consumenten kopen vaker kant-en-klaar, ‘on the go’, voorgesneden, maaltijdpakketen of laten boodschappen thuisbezorgen.
- Eerlijk en transparant
In lijn met de stijgende vraag naar duurzame producten, is er ook meer interesse in de herkomst van producten. Daarnaast worden consumenten steeds bewuster van de gebruikte ingrediënten van producten.
- Gepersonaliseerd winkelen
Met de opkomst van big data en kunstmatige intelligentie kunnen speciaalzaken en supermarkten gepersonaliseerde aanbevelingen doen op basis van het koopgedrag van klanten. Denk bijvoorbeeld aan de Persoonlijke Bonus van Albert Heijn.
- Beleving
Consumenten zijn niet alleen op zoek naar voedingsmiddelen, maar ook naar een ervaring. Winkels gaan bijvoorbeeld proeverijen organiseren of evenementen rondom bepaalde producten opzetten.
- Technologie
Technologie speelt een steeds grotere rol in de voedselketen. Denk hierbij aan online bestel- en bezorgdiensten, slimme koelkasten die bijhouden welke voedingsmiddelen er in huis zijn en slimme verpakkingen die voedselverspilling tegengaan.
Deze consumententrends hebben invloed op de gehele voedselketen. Voedselproducenten, distributeurs, supermarkten en restaurants moeten hier rekening mee houden en inspelen op deze veranderende vraag.
Ze moeten nieuwe producten blijven ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van consumenten en innovatieve manieren vinden om deze producten te produceren, verpakken, distribueren en verkopen.
Vooralsnog lijken duurzaamheid en gezondheid ook de komende jaren belangrijk voor de consument. We houden de trends in de gaten!