March 21, 2023

Consumententrends in de food detailhandel zorgen voor verandering

De consumentenvraag in de detailhandel van voedingsmiddelen is de afgelopen jaren sterk veranderd. In plaats van alleen maar te letten op prijs en kwaliteit van voedselproducten, zijn consumenten nu meer geïnteresseerd in aspecten, zoals duurzaamheid, gezondheid en gemak.

Als gevolg hiervan moeten speciaalzaken en supermarkten hun aanpak veranderen om aan deze vraag te voldoen. Creativiteit wordt steeds belangrijker om consumenten te blijven aantrekken en aan te spreken.

Welke trends zien wij?

  • Duurzaam en/of biologische producten
    Consumenten hechten steeds meer waarde aan het milieu en willen hun ecologische voetafdruk verkleinen. De nadruk ligt hierbij steeds meer op lokaal, ambachtelijk en duurzaam geproduceerd voedsel.
  • Meer gemak
    Mensen zijn drukker dan ooit. Daarom zijn ze bereid om te betalen voor tijdwinst. Consumenten kopen vaker kant-en-klaar, ‘on the go’, voorgesneden, maaltijdpakketen of laten boodschappen thuisbezorgen.
  • Eerlijk en transparant
    In lijn met de stijgende vraag naar duurzame producten, is er ook meer interesse in de herkomst van producten. Daarnaast worden consumenten steeds bewuster van de gebruikte ingrediënten van producten.
  • Gepersonaliseerd winkelen
    Met de opkomst van big data en kunstmatige intelligentie kunnen speciaalzaken en supermarkten gepersonaliseerde aanbevelingen doen op basis van het koopgedrag van klanten. Denk bijvoorbeeld aan de Persoonlijke Bonus van Albert Heijn.
  • Beleving
    Consumenten zijn niet alleen op zoek naar voedingsmiddelen, maar ook naar een ervaring. Winkels gaan bijvoorbeeld proeverijen organiseren of evenementen rondom bepaalde producten opzetten.
  • Technologie
    Technologie speelt een steeds grotere rol in de voedselketen. Denk hierbij aan online bestel- en bezorgdiensten, slimme koelkasten die bijhouden welke voedingsmiddelen er in huis zijn en slimme verpakkingen die voedselverspilling tegengaan.

Deze consumententrends hebben invloed op de gehele voedselketen. Voedselproducenten, distributeurs, supermarkten en restaurants moeten hier rekening mee houden en inspelen op deze veranderende vraag.

Ze moeten nieuwe producten blijven ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van consumenten en innovatieve manieren vinden om deze producten te produceren, verpakken, distribueren en verkopen.

Vooralsnog lijken duurzaamheid en gezondheid ook de komende jaren belangrijk voor de consument.  We houden de trends in de gaten!

Neem contact op

Recente updates

Nieuw, nieuwer nieuws

15/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Woensdag 10 november was weer een feestelijke dag in de samenwerking tussen Trioworld Flexoplast en Volkers. Op deze dag werden...

Lees meer
Lees meer

20/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Het Van Gogh Museum en CêlaVíta zijn een partnerschap aangegaan om ‘de nieuwe generatie aardappeleters’ te inspireren en verbinden. De samenwerking is...

Lees meer
Lees meer

10/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

De viering van het 40-jarig bestaan van de EFTA-Benelux valt samen met de vierde editie van de EFTA-Benelux Flexo Awards....

Lees meer
Lees meer

10/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Hoe de feestdagen er dit jaar ook uitzien, Jumbo zorgt ervoor dat deze Kerst in ieder geval thuis weer helemaal...

Lees meer
Lees meer

17/5/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Krapte aan grondstoffen en forse prijsstijgingen De levensmiddelenindustrie kampt met schaarste en hoge prijzen van grondstoffen zoals o.a. koffie, granen, s...

Lees meer
Lees meer

7/1/2022

FLEXO DRUKVORMEN

In Nederland worden per jaar 2 miljard blikjes verkocht. Hiervan belanden er zo’n 150 miljoen in het milieu. Vanwege de...

Lees meer
Lees meer

31/1/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Bedrijven in de voedingssector krijgen vaker de vraag om te garanderen dat hun producten op een sociaal en milieuvriendelijke manier...

Lees meer
Lees meer

14/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

De overheid heeft een vervolg gegeven aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Sinds 2022 geldt de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)...

Lees meer
Lees meer

1/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Nieuwe wettelijke regels per 1 juli 2022 Voor de consument moet het duidelijker worden welk soort brood er echt in...

Lees meer
Lees meer

2/2/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Begin 2023 heeft V-label aangekondigd dat het vegetarisch en vegan logo wordt aangepast.

Lees meer
Lees meer

21/10/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Een verpakking vertelt het verhaal van jouw merk en product. Via de verpakking communiceer je waar het merk voor staat...

Lees meer
Lees meer

23/2/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Een barcode op een product biedt voordelen voor de fabrikant, verkoper en consument. En toch wordt deze vervangen.

Lees meer
Lees meer

5/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Vertellen over de kracht van ons familiebedrijf, op hét kennisplatform voor de verpakkende industrie. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee...

Lees meer
Lees meer

7/3/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Namens de branchevereniging KVGO kwam Dick Naafs mij persoonlijk feliciteren met mijn 25 jaar lidmaatschap.

Lees meer
Lees meer

6/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Met trots kondigen wij de opening aan van onze nieuwe vestiging in Rotterdam! Deze uitbreiding markeert een belangrijke mijlpaal in...

Lees meer
Lees meer

7/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Volkers is verheugd om Arla te verwelkomen als hun nieuwste klant en strategische partner. Arla, een toonaangevend zuivelbedrijf, heeft Volkers...

Lees meer
Lees meer

8/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Je kunt er niet meer omheen, Nutri-Score. Vanaf 1 januari 2024 wordt de Nutri-Score ingevoerd als wettelijk aangewezen voedselkeuze logo...

Lees meer
Lees meer

30/1/2025

FLEXO DRUKVORMEN

Wat staat ons te wachten in 2025? Wij delen de vijf belangrijkste trends die de verpakkingsindustrie gaan vormgeven.

Lees meer
Lees meer