October 3, 2025

100 jaar Volkers: omkijken naar de toekomst

Bron: VerpakkingsManagement

Het 100-jarig bestaan van Volkers werd gevierd in Beeld en Geluid in Hilversum. Een middag die niet alleen in het teken stond van terugkijken, maar juist ook van vooruitzien, onder meer naar de impact van generatieve AI.

De geschiedenis van Volkers gaat terug tot 1925. De (over)grootvader van Rick en Paul Volkers begon na een periode als lithograaf in Lyon en Parijs voor zichzelf. Met 6.000 gulden – deels geleend van zijn vader en broers – zette hij de eerste stappen. Het bedrijf groeide, doorstond de oorlogsjaren en maakte na 1945 een snelle ontwikkeling door. In de jaren zestig volgde de fusie tot Neroc, waar honderden mensen werkten.

'Mijn vader was eindverantwoordelijk voor dat hele bedrijf. Voor hem draaide alles om vakmanschap en het durven investeren in nieuwe ontwikkelingen', vertelde Rick Volkers.

t Hek Paul Volkers Rick Volkers

V.l.n.r. Tom van 't Hek, Paul en Rick Volkers

Van Neroc naar Volkers

Rick stapte in de jaren negentig in en kreeg de leiding over de vestiging in Nijkerk, die hij weer winstgevend wist te maken. Toen Neroc werd verkocht, kon hij die vestiging uitkopen en als zelfstandig bedrijf laten voortbestaan onder de naam Neroc Packaging. In 2004 besloot de familie de eigen naam aan het bedrijf te verbinden. Rick: 'Ik wilde het toch een eigen gezicht geven. De naam Volkers stond sterker, herkenbaarder.'

Rick belde zijn vader, die oud is geworden, elke dag even. Dan kreeg hij drie vaste vragen: 'Hoe is het met je klanten? Is er een probleem, dan meteen oplossen! Betalen je klanten op tijd? Zorg je goed voor je personeel en hun pensioen?'

Deze drie vragen laten zien wat het DNA van Volkers is: gericht op de langetermijn-relatie met klanten en met medewerkers.

De nieuwe generatie

Met Paul Volkers staat inmiddels de vierde generatie klaar. Sinds drie jaar is hij actief in het bedrijf. 'Ik ben natuurlijk pas een klein stukje van die honderd jaar actief, maar ik voel de verantwoordelijkheid om het familiebedrijf verder te brengen', zei hij tegen Tom van ’t Hek, die het jubileumprogramma presenteerde.  

Zijn blik is vooral gericht op de toekomst: 'We verbreden onze dienstverlening steeds meer en sluiten die aan op de behoefte van de klant. Je moet luisteren naar wat de klant wil en tegelijk blijven investeren in technologie.'

Volgens Paul blijft het familiebedrijf herkenbaar door waarden die niet veranderen. 'Betrouwbaarheid en loyaliteit, dat zijn woorden die ons echt typeren. Klanten zijn vaak jarenlang met ons verbonden. Dat vertrouwen willen we telkens opnieuw waarmaken.'

PXL_20251002_135142569

Van individuen naar een gouden team

Het programma bood meer dan alleen familiegeschiedenis. Jeroen Delmée, bondscoach van het Nederlands hockeyteam, liet zien hoe je van een groep individuen een winnend collectief maakt. Zijn drie pijlers – cultuur, vertrouwen en duidelijkheid – bleken niet alleen in de sport relevant, maar net zo goed in een familiebedrijf of in een zakelijke omgeving.

Generatieve AI: kans én uitdaging

Daarna nam Deborah Nas, hoogleraar aan de TU Delft, de 160 aanwezigen mee in de wereld van generatieve AI. Ze plaatste de technologie in historisch perspectief: van de drukpers tot internet, elke doorbraak riep eerst weerstand op. Mensen overwaarderen wat ze kennen en onderschatten wat nieuw is. 'We focussen op wat we kwijtraken, in plaats van wat we kunnen winnen.'

Tegelijk liet ze zien dat bedrijven al grote stappen zetten. Wereldwijd trainen ondernemingen hun eigen modellen, gevoed met interne data. Nestlé en Procter & Gamble hebben inmiddels hun eigen varianten ontwikkeld. Dat maakt medewerkers productiever en verkort innovatiecycli drastisch. Toch gaat het bij veel corporates traag: verouderde IT-systemen, uiteenlopende KPI’s en voorzichtigheid zorgen dat de technologie vaak buiten de deur blijft. Nas’ boodschap: 'Begin klein, experimenteer en leer. Alleen zo kan een organisatie wennen aan wat AI kan opleveren.'

Deborah Nas

Humor in dichtvorm

Cabaretier en dagdichter David van Rosmalen vatte de gesprekken steeds samen met lange, ingenieuze en hilarische gedichten.

PXL_20251002_160854194

Omkijken naar de toekomst

100 jaar Volkers werd gevierd met een terugblik en een blik op de toekomst. Of zoals Rick Volkers het thema samenvatte: 'omkijken naar de toekomst.' Met een nieuwe generatie die het stokje overneemt, blijft de vraag na 100 jaar hetzelfde: dezelfde: hoe blijf je relevant voor klanten, medewerkers en partners?

Tijdens het jubileum vertelde Gijs Schuringa van Sumthing, vriend van Paul en leverancier van Volkers, over de missie van zijn organisatie: natuurherstel versnellen door kleine en grote krachten te bundelen. Sumthing brengt wereldwijd projecten samen – van koraalherstel tot herbebossing – en koppelt die aan bedrijven en individuen.

Voor Volkers betekent dat: elke bestelling draagt direct bij aan herstel van natuur. Speciaal voor de gasten van het jubileum liet Volkers via Sumthing een boom planten in Nederland. Met een QR-code in de goodiebag kunnen bezoekers volgen hoe die bomen uitgroeien tot een bos.

Neem contact op

Recente updates

Nieuw, nieuwer nieuws

9/1/2025

FLEXO DRUKVORMEN

What awaits us in 2025? We share the five most important trends that will shape the packaging industry.

Lees meer
Lees meer

8/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

There's no getting around it anymore, Nutri-Score. From 1 January 2024, the Nutri-Score will be introduced as a legally designated food choice logo...

Lees meer
Lees meer

7/3/2023

FLEXO DRUKVORMEN

On behalf of the KVGO trade association, Dick Naafs came to personally congratulate me on my 25 years of membership.

Lees meer
Lees meer

6/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

We are proud to announce the opening of our new office in Rotterdam! This expansion marks an important milestone in...

Lees meer
Lees meer

7/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Volkers is excited to welcome Arla as their newest customer and strategic partner. Arla, a leading dairy company, has created Volkers...

Lees meer
Lees meer

21/3/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Consumer demand in the food retail sector has changed significantly in recent years. Instead of just paying attention...

Lees meer
Lees meer

20/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

The Van Gogh Museum and CêlaVíta have partnered to inspire and connect 'the next generation of potato eaters'. The collaboration is...

Lees meer
Lees meer

5/10/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Talk about the strength of our family business, on the knowledge platform for the packaging industry. Of course, we don't say no there...

Lees meer
Lees meer

21/10/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Packaging tells the story of your brand and product. Through the packaging, you communicate what the brand stands for...

Lees meer
Lees meer

23/2/2023

FLEXO DRUKVORMEN

A barcode on a product offers advantages for the manufacturer, seller and consumer. And yet, it is being replaced.

Lees meer
Lees meer

14/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

De overheid heeft een vervolg gegeven aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Sinds 2022 geldt de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)...

Lees meer
Lees meer

31/1/2023

FLEXO DRUKVORMEN

Companies in the food sector are often asked to guarantee that their products are socially and environmentally friendly...

Lees meer
Lees meer

2/2/2023

FLEXO DRUKVORMEN

At the beginning of 2023, V-label announced that the vegetarian and vegan logo will be updated.

Lees meer
Lees meer

1/7/2022

FLEXO DRUKVORMEN

New legal rules as of 1 July 2022 For consumers, it should become clearer what type of bread is really in...

Lees meer
Lees meer

7/1/2022

FLEXO DRUKVORMEN

In the Netherlands, 2 billion cans are sold per year. Of these, around 150 million end up in the environment. Because of the...

Lees meer
Lees meer

10/12/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Whatever the holidays look like this year, Jumbo will make sure that at least this Christmas all over again at home...

Lees meer
Lees meer

15/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

Wednesday, November 10, was another festive day in the collaboration between Trioworld Flexoplast and Volkers. On this day,...

Lees meer
Lees meer

10/11/2021

FLEXO DRUKVORMEN

De viering van het 40-jarig bestaan van de EFTA-Benelux valt samen met de vierde editie van de EFTA-Benelux Flexo Awards....

Lees meer
Lees meer

17/5/2022

FLEXO DRUKVORMEN

Shortage of raw materials and sharp price increases The food industry is struggling with scarcity and high prices of raw materials such as coffee, grains, s...

Lees meer
Lees meer