August 23, 2024

In gesprek met

prepress operator

Geoffrey Verhoef

Over blik, brands en vertrouwen

Prepress operator Geoffrey Verhoef is een doorgewinterde rot in het vak. In de jaren negentig maakte hij bij zijn eerste werkgever nog de kentering mee van computer-to-film naar computer-to-plate. “Ik werd destijds uit de drukkerij gehaald om het hele digitale computer-to-plate-verhaal te implementeren.” Maar Geoffrey kijkt nu vooral vooruit. 

Als prepress operator zorgt Geoffrey dat bestanden drukgereed worden gemaakt, zodat het eindresultaat voldoet aan de wensen van de klant en aan alle technische en wettelijke eisen. Denk hierbij niet alleen aan het visuele aspect van het drukwerk, maar ook aan de inhoud van nutritionele tabellen en ingrediëntenlijsten. 

Blik en brand

Geoffrey is door de jaren heen gespecialiseerd in blikwerk. “Inkten gedragen zich op blik heel anders dan op karton of flexibel materiaal zoals folie. Dus daar moet je wel rekening mee houden." Maar hij houdt zich niet alleen bezig met blikwerk. “Als een blik, een doosje en een zak naast elkaar in het schap staan, moet het qua brand identity natuurlijk wel hetzelfde uitstralen. Zo moeten de kleuren kloppen, of het nu op blik gedrukt wordt, of op karton. Dat soort brand management zit ook in het reprowerk dat ik doe.”

Trots op core team    

Samen met een aantal andere collega’s maakte Geoffrey vorig jaar de overstap naar Volkers, nadat het bedrijf waar zij werkten failliet ging. Ze namen in hun kielzog ook een aantal klanten mee. Friesland Campina bijvoorbeeld, een klant met wie Geoffrey al jaren samenwerkte. “Mede omdat er nu bij Volkers een core team zit dat jarenlang voor Campina werkte, hebben we ook weer andere klanten voor blikdruk erbij gekregen. Dát en de klantrelatie die we hebben opgebouwd zijn wel dingetjes waar ik trots op ben.”

Van offset naar flexo

Geoffrey voelt zich inmiddels als een vis in het water bij Volkers, al was het uiteraard eerst wel even wennen. “Ik was vooral gewend om met vellen offset te werken en hier werken we veel met flexo. Dat is ander materiaal. Dus dat was vrij nieuw voor me. Ook kreeg ik bij Volkers de mogelijkheid om met een nieuw softwarepakket te werken en dat was even wennen. Ik werkte jarenlang met een ander programma. Maar ik zou nu niet meer met dat oude pakket willen werken.” 

Niet lullen maar poetsen

De onderlinge kennisuitwisseling met collega’s hielp Geoffrey om snel zijn draai te vinden.. “Als ik wil weten hoe iets precies in elkaar steekt, vraag ik het aan mijn collega’s. Dan maken ze altijd tijd. En als ik denk dat iets op een andere manier kan, maak ik ook gewoon even een voorstel. Er vindt over en weer kennisoverdracht plaats. We gaan hier op een informele manier met elkaar om. Dat vind ik prettig. En er heerst een niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit.”

Vertrouwen

En wat is volgens Geoffrey het geheim van een langlopend bedrijf als Volkers? “De afgelopen jaren hebben we in onze business veel grote namen zien omvallen. Je kunt als bedrijf dus zeker niet op je lauweren rusten. Ik denk dat vertrouwen een belangrijke rol speelt in het succes van Volkers. Er heerst hier onderling vertrouwen tussen directie en werknemers. En daarnaast hebben ook de klanten vertrouwen in ons als leverancier. Wat we zeggen, komen we na.” 

Geoffrey vertelt dat hij happy is met het werk dat hij nu doet. “Maar het lijkt me interessant om me de komende jaren binnen Volkers verder te ontwikkelen als print quality manager, om nog meer betrokken te zijn bij drukafstemmingen met klanten en drukkerijen.”